Historie automobilky Moskvic

Starší a střední generace budou jistě znát Moskvič, legendární auto ruské výroby, které měli za bývalého režimu v Československu spousty lidí.

 

Zdroj foto: cs.wikipedia.org                           Moskvič 400

Firmu založili v roce 1920 v tehdejším Sovětském svazu přímo v hlavním městě Moskvě. Do roku 1930 byla známá pod názvem Státní automobilový závod Komunistické internacionály mládeže. Vyráběla licenční auta Ford a také nákladní auta GAZ. Mezi roky 1933 až 1939 byla pobočkou GAZ. V dalším roce vyrobili svůj vlastní model KIM 10, jenž byl založený na autě Ford Prefect. V roce 1941 se kvůli druhé světové válce přeorientovali na vojenskou výrobu. Pak se však už blížila doba Moskviče.

Několikeré přejmenování a v něm i Moskvič

V roce 1945 přišlo další přejmenování – ZMA – Závod malolitrážních automobilů. O něco později se opět změnilo jméno – MZMA neboli Moskevský závod malolitrážních automobilů. V té chvíli se v ní začali vyrábět auta zvaná Opel Kadett, kterým nikdo neřekl jinak než Moskvič. Tento první typ měl číslo 400. Opel Kadett byl předloha, podle které se vyrábělo několik dalších aut. Později se však přešlo k vlastním modelům. Od druhé poloviny padesátých let a potom i v šedesátých letech byla automobilka nejúspěšnější v historii. V roce 1956 začali vyrábět Moskvič 402. Po dvou letech přišla modernizace a přejmenovali ho na Moskvič 407.

Zdroj foto: cs.wikipedia.org                                      Moskvič 2141

Následovali další a další modernizace a vždy nové číslo. Pak přišly i nějaké nové modely aut, až začala továrna krachovat. Částečně i kvůli autu se jménem Ivan Kalita. Od roku 2001 přestali vyrábět všechna auta. 29. února 2006 továrna definitivně zkrachovala. V jejich halách se dnes vyrábějí auta Renault.