Historie automobilky Marcos

Kdo se zajímá o automobilový průmysl, bude nejspíš znát značku Marcos. Zní sice cizokrajně, nicméně pochází z Británie, kde byla založena v roce 1959.

Zdroj foto: en.wikipedia.org                                              Mini Marcos

Na jejím začátku stáli dva muži – Jem Marsh a Frank Costin. Ovšem tehdy se domluvili, že založí firmu na výrobu stavebnic sportovních aut. Název firmy vznikl podle počátečních písmen jejich příjmení. Marsh byl dealer příslušenství pro auta a Costlin pracoval jako letecký konstruktér. Jejich první auto byl závodní typ Marcos GT Xylon. Použili při výrobě dřevo a překližku, a to v nadměrné míře. Okamžitě se tomuto autíčku dostalo ne zrovna lichotivé přezdívky – ošklivé káčátko – jasný důvod – bylo mimořádně ošklivé.

Zvrat v roce 1961

Pro Marshe určitě. Z firmy odešel jeho partner Costin. Na jeho místo nastoupili bratři Dennis a Peter Adamsovi. Hned se pustili do práce. Cíl byl vylepšit Xylon. To se jim i podařilo. Ovšem následně měli v hlavě opravdový vůz. Původně chtěli postavit tzv. otevřený vůz, ovšem zákazníci chtěli střechu. V roce 1963 představili Marcos GT, což bylo dvoumístné kupé. Sice mělo dřevěný rám podvozku, nicméně na něm byla posazená laminátová karoserie, která se jim velmi podařila. Tenkrát se stal senzací výstavy. Jako zajímavost byly pedály nastavitelné podle velikosti řidiče.

Zdroj foto: en.wikipedia.org                               Marcos Mantula

V dalších letech začal mít Marcos docela potíže. Některé se podařilo zvládnout, ovšem v roce 2007 už to neudrželi. Devátého října oznámili, že končí s výrobou sportovních aut a jdou do dobrovolné likvidace. Ještě však existuje firma Marcos Heritage, která má výkresy  a nástroje, aby mohli splnit přání majitelům těchto vozů.