Palivo budoucnosti: Emise CO2 bývají hojně zmiňovány zejména ekologickými aktivisty (protože globální oteplování, skleníkový efekt – a tak dále). Je opravdu nutné si přiznat, že aktuálně naměřené hodnoty CO2 v ovzduší překračují i ta nejvyšší numera z dávnější minulosti země, ve které si můžeme číst například díky vzduchovým kapsám polárního ledu.
Ovšem brzy se CO2 může stát doslova modlou ekonomů a jim příbuzných. A mohou za to vědci. Těm z Oxfordské univerzity se totiž podařilo najít způsob, jak z toho obyčejného plynu vyrobit jednoduchým způsobem letecké palivo.
Jen pár jednoduchých ingrediencí a vysoká teplota
Základem celého procesu je zachycení volného CO2 alias oxidu uhličitého z ovzduší okolo nás. To vzhledem k jeho aktuální koncentraci opravdu není problém. A co je k němu nutné přidat? Možná vás to překvapí, ale pro tento recept bude potřeba i kyselina citronová, vodík, mangan, draslík a železo, které slouží jako katalyzátor. Pak už stačí vše jen zahřát na 350 °C a hotové palivo pro pohon leteckých motorů je na světě.
Dlužno říci, že vše je zatím jen ve fázi experimentu. Ve speciálním reaktoru v laboratoři vzniklo jen několik málo gramů tohoto převratného objevu. Nicméně vědci věří, že výrobní kapacitu nebude problém navýšit. Zefektivnit by ji pak mohlo umístění hotových zařízení vedle zdrojů, produkujících CO2, ale to už je spíš otázka logistiky.
Bude naše stroje pohánět cukr a mouka?
To však není vše. Vývoj totiž stále pokračuje. Nepřijde vám použití uměle dodávaného manganu, draslíku a železa jako příliš ekologické? I na tom už odborníci pracují. Aktuálně se snaží docílit toho, že místo nich bude možné jako katalyzátor použít i rafinovaný cukr nebo mouku. Celý pohon by tak byl založen opravdu jen na obnovitelných zdrojích.
Pokud by vás zajímaly podrobnosti, podívejte se na článek časopisu Nature, který University of Oxford publikovala. Celý koncept představuje jako skvělou alternativu k elektromotorům nebo spalování fosilních paliv (což je dvojí problém, pokud uvážíme, odkud všechnu tu elektřinu vlastně elektromobily berou).
Kdy se podobného řešení dočkáme i v autech? Vše je zatím hudbou budoucnosti
Je samozřejmě nutné přiznat, že tento způsob výroby paliva i nějaké to CO2 produkuje. Vše je tedy otázkou efektivity. Dokáže výroba nového eko paliva více CO2 vyrobit nebo spotřebovat? Nad touto otázkou se vědci také zamýšlejí, výsledky však zatím nejsou jednoznačné.
Dobrá zpráva však tkví docela jinde. Letecké palivo je v zásadě velmi podobné motorové naftě. Takže pokud se vše opravdu povede, mohli bychom se brzy dočkat i opravdu ekologických aut na silnicích. Už žádná biopaliva z řepky nebo (ne)ekologická elektřina. Jen CO2 a pár dalších jednoduchých přísad.
Další zajímavosti, novinky z automobilového a motoristického světa či recenze automobilů a motorek najdete na auto – moto magazínu motoristika.cz