Podzim je tu a s ním i časté nevlídné počasí, které nás často nutí použít stěrače. Dnes je naprosto nemyslitelné, že by je vůz neměl, ale jejich prosazení se jako standardní výbava vozu nebylo zase tak samozřejmé.
Nelze jednoznačně určit, kdo přišel s nápadem na stěrače jako úplně první, adeptů na toto ocenění je hned několik. Mezi nimi jsou Józef Hofmann a Mills Munitions, kteří na ně jako první získali patent v Anglii. V roce 1903 si pak nezávisle na sobě nechali patentovat podobný vynález hned tři vynálezci – Američanka Mary Andersonová, Irský vynálezce James Henry Apjohn a Robert Douglas se svým vynálezem „čističe lokomotivních oken“
Tyto první návrhy však byly určeny k ručnímu pohánění. Zatímco u lokomotiv a tramvají to nebyl zas takový problém, neboť jsou vedeny kolejemi, u automobilů to bylo horší. Řidič byl nucen jednou rukou řídit a řadit a druhou používal ke stírání. To byl patrně jeden z důvodů, proč se těmto vynálezcům nepodařilo prosadit se svým výtvorem.
V jednu deštivou noc roku 1917 jede John R. Oishei se svým vozem, když se střetne s cyklistou. Tomu se naštěstí nic nestane, ale vyděšený Oishei si řekne, že tohle už nikdy nechce zažít. Najme si elektrikáře Johna Jepsona a v roce 1920 si nechává patentovat jeho vynález. Jedná se o páku, která se prostrčí ven na přední sklo, na které ji bude přitlačovat pružina. Mechanicky bylo toto zařízení velmi podobné dnešnímu provedení stěračů, a ačkoli bylo stále nutné stírat manuálně, bylo úspěšnější než předešlé vynálezy. Oisheiho firma Trico tyto stěrače vyráběla ve velkém a prodával je renomovaným výrobcům v USA, jako byli Cadillac nebo Lincoln.
S prvními automatickými stěrač přišli bratři Folberthovi. Stěrače pohánělo vakuum vzniklé v sání motoru. Bylo to jednoduché a elegantní řešení, nevýhodou byla skutečnost, že rychlost stírání byla závislá na rychlosti vozu.
Po druhé světové válce se stále vylepšující se elektronikou začíná čím dál více stěračů používat elektrický pohon. I díky tomu spatří v roce 1963 světlo světa další vynález, který je dnes samozřejmostí – cyklovač. Sestrojil ho profesor Detroitské univerzity Robert Kearns.
Více článků si můžete přečíst na portálu motoristika.cz