Jawa zní sice japonsky, ale jedná se o českou firmu, která se zabývá výrobou motorek. Byla založena v roce 1929 Františkem Janečkem, nicméně to začalo ještě jinak.
Janeček měl jako původní podnik zbrojovku. Vyráběly se tam ruční granáty originální konstrukce od Janečka, k tomu se později přidalo i repasování těžkých kulometů a dále se vyráběly těžké kulomety. Přidali se i auta, avšak motocykly byl hlavní artikl. První motorky, jenž vyráběla pocházely z továrny v Praze-Nuslích. Jinak název Jawa je složenina z příjmení Janeček a licencí zakoupenou Janečkem na výrobu motocyklů Wanderer. V roce 1931 vybudovali novou továrnu v Týnci nad Sázavou.
Centralizace
V letech 1963 a 1964 probíhala tzv. centralizace a Jawa byla nucená opustit svoje dosavadní tovární působiště. Začala využívat motorárnu ČZ ve Strakonicích. Nejznámějším motocyklem je Jawa 50 Pionýr. Toho vyrobili ve slovenském závodě, jež sídlil v Považské Bystrici. V roce 1966 udělala v podstatě velký převrat v podobě konstrukce nové spojky. Automatická odstředivá spojka byla určena pro model 250/559-05 a 350/360-01 Automatic. Tento vynález si nechala patentovat a vysloužila si i další prvenství. Jedna japonská firma totiž tuto spojku okopírovala a posléze ji montovala do svých motorek. Musela ukončit výrobu motorek u nás kvůli evropským emisním normám, nicméně stala vyrábí pro země třetího světa.
Kdysi také vyvážela do bývalého Sovětského svazu, který byl v té době pro ně jeden z nejzajímavějších odběratelů. Připsala si i mnoho vítězství v různých jezdeckých závodech. Mezi její jezdce patřila například legendární František Šťastný, Václav Parus a Gustav Havel.