Historie značky Honda

První zmínka značky Honda sahá do třicátých let minulého století. Zakladatel společnosti se zprvu věnoval dílně, kterou později rozvinul na něco extra.

Všechno začalo zrozením Soichira Hondy

Soichiro Honda se narodil pod horou Fuji, jako syn kováře. Od malička byl fascinován stroji a svému otci pomáhal v podniku pro opravu kol. Po opuštění školy se vydává do Tokia, kde se učí mechanikem. Po šesti letech se vrací domů, kde si otevírá vlastní dílnu.

Společnost s názvem Tokai Seiki vyrábí pístní kroužky. Celkem brzy se stává stabilní společností, ale zanedlouho ji dvakrát postihne silná krize. Bombardování během války je první zkáza. Druhá přichází hned poté, v podobě ničivého zemětřesení. Z prodeje zbytků podniku, zakládá Soichiro Honda novou společnost s názvem Honda Technical Research Institute.

V období po válce potřebuje Japonsko rychlou a levnou dopravu. Soichira dostane super nápad. Na bicykl namontoval nadbytečné motory generátorů, a tak vzniká první vozidlo Honda. Původní motokolo prochází zanedlouho dalším vývojem a stává se populárním dopravním prostředkem. Během několika měsíců se motor začíná vyrábět na první sériové lince.

V roce 1948 Soichiro Honda přivítá ve své společnosti nového obchodního partnera, Takea Fujisawu a spolu vytváří novou společnost. Honda ve společnosti zastupuje část vývoje produktů a Fujisawa zajišťuje propagaci. Nyní je ve společnosti celkem 34 zaměstnanců.

Zanedlouho přichází na trh první motocykl, který vychází výhradně z dílny Honda. Jde o model Dream D-Type. Zanedlouho se stává Honda největší motocyklovou značkou v Japonsku a dodnes jde o největší motocyklovou značku na světě, která vlastní výrobní závody po celém světě.

Společnost má dokonce vlastní zásadu:  „Chceme dodávat produkty nejvyšší kvality, ale za přijatelnou cenu k dosažení spokojenosti zákazníků po celém světě, a přitom si udržovat globální působnost.“

Rýsuje se slibná budoucnost, díky stroji Super Cub

Velký ohlas přichází s modelem Honda Super Cup. Jde o jednoduchý motocykl, určený pro celý svět. Víte, že jeho nástupce se vyrábí dodnes? Zajišťuje totiž už od roku 1958 cenově dostupnou dopravu pro všechny a jde o nejlépe prodávaný prostředek všech dob.

V roce 1959 se Honda začíná poprvé prodávat v zámoří, konkrétně v USA. V Los Angeles je založena nová společnost, Honda Motor Co. Inc. a o rok později vzniká společnost Honda pro výzkum a vývoj, která je dceřinou společností, společnosti Honda Motor Co. Ltd.

Honda slaví úspěchy na závodech

První start se značce příliš nepovedl. Debut v závodě Isle of Man TT je zklamáním, ale nevzdává se. O dva roky později to zkouší znova a vítězí. V roce 1965 dokonce vítězí i v závodech F1. Na základě motocyklového úspěchu v závodě TT, se otevírá v roce 1962 první závod v zámoří, v belgickém Aalstu.

Zlomový je rok 1963

Velmi důležitý je pro Hondu rok 1963, kdy se značka začíná specializovat na prodej automobilů a užitkových vozů. Obdiv získává nákladní vůz T360 a sportovní vůz S500. Naopak model Honda RA271 byl první vůz F1 s motorem 1,5 litru V12 a výkonem 220 koní. Tento jediný exemplář je vidět ve společnosti Honda na okruhu Motegi u Tokia.

Už jediný rok po zahájení výroby vozů podniká společnost vážný krok a vstupuje do automobilových závodů. Chce vyrábět vlastní podvozek a motor. Excelentní technika sklízí první vítězství, získané Richiem Gintherem v Mexiku.

Další trefný bod získává díky městskému vozítku N360 se vzduchem chlazeným motorem. Jde o první vůz v kategorii osobních vozů. V roce 1972 přichází kompaktní model Civic s pohonem na přední kola. O x generací dále a přes dvě desítky milionů prodaných kusů, můžeme mluvit o velmi populárním modelu, co říkáte?

Ze značky odchází jejich zakladatelé

V roce 1973 přichází pro Hondu velmi smutný konec jedné etapy. Ze společnosti totiž odcházejí její zakladatelé, Soichiro Honda a Takeo Fujisawa a to po pětadvaceti letech. Přijímají poradenské pozice ve výkonné radě. Soichirio se aktivně podílel na sledování své společnosti až do své smrti v roce 1991.

Motor splňující všechna ECO

V Severní Americe přichází na trh motor s komůrkovým spalováním. Píše se rok 1975, kdy je vyvinutý takový cyklus spalování, který je tak účinný, že splňuje nové přísné vyhlášky, týkající se čistoty vzduchu. Motor nemusí použít katalyzátor výfukových plynů a jde o revoluční techniku, takřka o senzaci.

Zanedlouho přichází model Honda Accord, který byl první třídveřovým hatchbackem značky. Civic byl původně dvoudveřový sedan.  Později následuje pětidvéřový hatchback Prelude.

Osmdesátá léta fandí navigaci

Průkopníkem u navigací je právě značka Honda. Ta svůj první mapový navigační systém používá u modelů Accord na japonském trhu více než 10 let před uvedením navigačních systémů GPS.

V roce 1979 přemisťuje značka výrobu motocyklů do USA a v roce 1982 se stává první japonskou značkou, která v USA vyrábí automobily. A s tím přichází prodejní značka Acura. Honda se tak stává první japonskou automobilkou se samostatnou prémiovou divizí. Rok 1989 představuje motor VTEC, plnící výkon a zároveň šetří palivo.

Zdroj foto: en.wikipedia.org                                     Honda Civic

Působení v Evropě

Rok 1992 připisuje otevření provozu dvou nových závodů v Evropě. Britský závod vyrábí Accord, turecký Gebire zahajuje výrobu Civic. V roce 1995 přichází na scénu Honda CR-V. Jde o model pro volný čas. Dodnes jde opět o jeden z nejprodávanějších modelů, konkrétně na poli SUV na světě. Menší typ přichází na scénu v roce 1999 pod označením HR-V. A jako dárek k oslavě prvního půlstoletí existence společnosti, představuje honda dvousedadlový sportovní vůz s vysokootáčkovým motorem S2000. Zcela zásadní je pro Hondu Model NSX, první supersportovní vůz, který zcela mění tvář na poli v poměru sil u výkonných supersportů.

Honda umí rovněž roboty

První humanoidní robot se jmenuje ASIMO a jednou z nejslavnějších celebrit značky.

Jazz rozzáří oči milovníků malých vozů

Kompaktní vůz Jazz je určený pro všechny, co chtějí mít ve své garáži městské vozítko. Palivová nádrž umístěná uprostřed, nabízí prostorovou efektivitu. K prodeji všech modelů na evropském kontinentu přispívá rozsáhlá reklamní kampaň “Cog,” stávající se nejlépe hodnocenou reklamou všech dob.

Jede se na vodík

Když se řeknou nulové emise, každý si představí jízdu na elektromotor. Jenže u Hondy je sen o bezemisním ježdění trochu jiný. Konstruktéři připravili v roce 2006 první komerčně dostupné vozidlo s vodíkovými palivovými články.

A společnost jde ještě dál. V roce 2015 vzlétá první sériově vyráběné letadlo HondaJet. Slibuje dolet 2 200 km s rychlostí kolem 782 km/h.

Zatím poslední velkou novinkou je model NSX, supersportovní vůz, předbíhající svou dobu. Hybridní agregát se zážehovým motorem V6 má tři elektromotory.