Na silnicích můžeme pravidelně vídat hasiče. I přes nejrůznější nástavby se však stále jedná o „obyčejné“ nákladní vozy. I vozidla záchranářů musí plnit určitá pravidla při pohybu na silnici. Jiná situace však panuje na letištích. Hasičské vozy jsou určené k výjezdům pouze v areálu letiště, tudíž se nedostanou na veřejné komunikace. Zároveň musí být připraveny k hašení požárů letadel. Proto se na letištích po celém světě můžeme setkávat s nejrůznějšími speciály.
Jedním z nich je Rosenbauer Panther, hasičský speciál vyráběný v Rakousku, který je mimo jiné ve službě i na letišti v Ruzyni. Konstrukce je od samotné firmy Rosenbauer, motory jsou dodávány dle přání zákazníka od různých výrobců (MAN, Caterpillar, Cummins).
Vozidlo je vybaveno dvěma vodními tryskami. Jedna je umístěna na předním nárazníku, druhá na střeše vozidla. Tryska na střeše může být připevněna k teleskopickému hasicímu ramenu (HRET), které má dosah až 20 metrů a je otočné o 360°. Po celém obvodu má pak vůz ještě několik malých trysek, které skrápí zem pod vozem. Tím chrání vozidlo proti velkému teplu, pokud by se muselo pohybovat přes hořící zem. Hasí se pomocí směsi vody, pěny a hasicího prášku. Všechny systémy lze ovládat přímo z kabiny hasičského speciálu pomocí joysticku. Orientaci záchranářům ulehčuje několik kamer včetně infračervené.
Vůz sloužící na Letišti Václava Havla v Ruzyni je v konfiguraci 6×6. Má dvoustupňovou 8stupňovou automatickou převodovku (tedy celkem 16 použitelných rychlostí). Obsahuje nádrž pro 12 500 litrů vody, 1500 litrů činidla pro tvorbu pěny a 250kg hasicího prášku, celková přípustná váha včetně dalšího vybavení je 39 tun. Přes tuto ohromnou váhu dokáže díky silnému motoru zrychlit z 0 na 80 za 29 sekund.
A pokud se Vám tento hasičský vůz líbí a chtěli byste si jeden pořídit domů, pak si budete muset připravit minimálně 25 miliónů. Tedy v případě, že Vám bude stačit základní verze a nebudete si chtít vůz upravit podle svých potřeb.
Více článků si můžete přečíst na portálu motoristika.cz