Dieselové agregáty jsou v poslední době zatracovány kvůli vysokým emisím. Odborníci avšak stále častěji utvrzují evropské politiky o tom, že bez dieselů to v budoucnu nepůjde. Moderní vznětové motory musí být ale zkonstruovány tak, aby splňovaly nejpřísnější emisní normy.
Před časem britský tisk napsal s odvoláním na vedoucí představitele automobilek, to, že diesel v budoucnu sehraje klíčovou roli dokonce i v centrech měst, kde se proti nim v současnosti nejvíce zbrojí.
Samotní šéfové automobilek stále častěji veřejnost uklidňují tím, že se stále zabývají vývojem nových dieselových agregátů. Automobilka Renault představila nový motor 2,0 dCi jako řadu M9R a nový čtyřválec 1,7 dCi, který je moderním řešením pro stávající agregáty 1,6dCi R9M. Například skupina PSA představila rovněž modernější agregáty DW10 patřící pod 2,0 HDi. a zmenšila svůj stávající motor 1,6 HDi na 1,5 HDi. Automobilky Honda a Mazda představují světu nové modely opět s moderními agregáty. Značky jako například Fiat–Chrysler avizují, že do roku 2022 nebudou svým zákazníkům nabízet žádné dieselové agregáty. K tomuto rozhodnutí se hlásí také Suzuki, Porsche, Subaru nebo Volvo.
Diesel je mnohem čistší
Přitom nové studie jasně dokazují, že moderní dieselové motory jsou mnohem čistší, než jejich předchůdci. K celé situaci se vyjádřil Erik Jonnaert, tajemník Evropské asociace výrobců automobilů ACEA, která podrobila přísným emisním testům v rámci metodiky WPTP asi 270 vozů s moderními diesely. V rámci toho sledovala především hodnoty emisí oxidu dusíku a pevných částic, které způsobují rakovinotvorné onemocnění v reálném jízdním testu RDE, který v laboratoři věrohodně sleduje zákonné limity, které vozy produkují při běžné jízdě po silnici.
Podle odborných testů jasně vyplynulo, že současné vznětové motory, vyvinuté právě pro nejpřísnější emisní normy Euro 6.2, (platná od letošního září) jsou čistší přibližně o 85 procent, než jejich předchůdci, splňující emisní normy Euro 5, platící od roku 2010 do 2014.
U moderních agregátů klesla celková produkce oxidů dusíku z 0,180 gramů na kilometr na 0,080 g/km, což je o celý řád méně. Mezní podíl pevných částic se nezměnil. Navíc mají diesely oproti benzinovým motorům jednu výhodu, a to nižší produkci oxidu uhličitého CO2.
Další zajímavosti, novinky z automobilového a motoristického světa či recenze automobilů a motorek najdete na auto – moto magazínu motoristika.cz