S tím, jak se pomalu mění automobilový trh, je čas myslet na to, kde všude by měly být instalovány dobíjecí stanice, aby využívání elektromobilů bylo co nejpříjemnější. Možností je hned několik: jednak je možné nabít si automobil doma, pak v zaměstnání, kdy stejně stojí nečinně na parkovišti nebo v garáži, ale také u svého oblíbeného sportoviště nebo kina. A nakonec nesmíme zapomenout na veřejné dobíjecí stanice, které by neměly chybět v blízkosti hlavních silničních tahů, aby mohl řidič kdykoliv dobít své autíčko během delší cesty.
Jaké existují dobíjecí stanice
Domácí dobíjecí stanice
Domácí dobíjecí stanice jsou 2, a to jedna určená pro pomalé nabíjení a druhá pro rychlé nabíjení. Obě mají své výhody i nevýhody:
Dobíjecí stanice DoS1 jsou určeny pro nabíjení do 3,7 kW / 16 A. Výhodou je, že k těmto stanicím nepotřebujete povolení ani je nemusíte ohlašovat vašemu distributorovi energie. Elektromobil se dobije pomocí přenosné nabíječky. Nevýhodou je, že dobíjení trvá dlouho.
Dobíjecí stanice DoS2 se jinak také jmenuje wallbox. Na ten ale už musíte mít povolení a také jej musíte ohlásit svému distributorovi energie. Výhodou je, že s touto stanicí můžete nabíjet až do výše 22 kW. Tak se vám mnohonásobně sníží čas, který je třeba k dobití elektromobilu.
Veřejné dobíjecí stanice
Veřejných dobíjecích stanic existuje vícero druhů, představíme vám 3 z nich, avšak pouze první je dostupná širokospektrálnímu počtu uživatelů. Dá se však předpokládat, že i rychlodobíjecí stanice budou mít vzestupnou tendenci.
Veřejné dobíjecí stanice do 22 kW se střídavým proudem provozují většinou distributoři elektrické energie (ČEZ, PRE, E.ON) nebo jiní soukromí provozovatelé. Obvykle musíte mít své připojovací nabíjecí kabely. Na některých stanicích se můžete připojit zdarma, na jiných je třeba, abyste měli předplacenou kartu nebo čip, provozovatel se tak chrání před odebráním energie na černo.
Veřejné rychlodobíjecí stanice do 43 kW se střídavým proudem jsou asi největší novinkou, na našem území se jich nachází než předchozích a bohužel jsou rovněž dosud kompatibilní jen s minimem elektromobilů. Mají integrovaný kabel pro nabíjení.
Veřejné rychlodobíjecí stanice do 150 kW se stejnosměrným proudem jsou také vybaveny integrovaným kabelem, ale u nás je můžete využít zatím jen na auta Tesla Model 3 a Audi e-tron.
Jaké jsou tedy způsoby dobíjení
Velmi zjednodušeně řečeno, při provozu elektromobilu máte 3 možnosti, jak jej dobít:
- pomocí rychlonabíjecích stanic vedle hlavních silnic,
- pomocí tzv. destinačních dobíjecích stanic,
- pomocí domácích dobíjecích stanic.
Ad 1. Tento způsob se nejvíce podobá běžnému tankování benzínu u čerpacích stanic. Bohužel ne všechny veřejné dobíjecí stanice to zvládnou do 15 minut, což by zároveň byla vaše bezpečnostní zastávka jako řidiče. U některých dobíjecích stanic strávíte i hodinu, než je vaše auto plně dobité, a to už je znatelná časová ztráta.
Ad. 2. Díky těmto stanicím si svůj elektromobil dobijete v jakékoliv volné době, kterou byste stejně jinak nevyužili – tedy před zaměstnáním, před obchodním domem či nákupním centrem, před kinem, sportovištěm apod. Tady evidentně nevadí, že se automobil bude nabíjet i déle než hodinu.
Ad. 3. Takovouto stanici budete mít doma a automobil se bude nabíjet, zatímco nečinně stojí v garáži. Pokud si se svým dodavatelem elektrické energie sjednáte vhodný tarif, můžete na nabíjení i dost ušetřit – viz dále.
S jakými cenami počítat při dobíjení elektromobilu
Ceny energií se sice stále zvyšují a ta elektrická není žádnou výjimkou, přesto je zatím provoz elektromobilu levnější než provoz automobilu se spalovacím motorem. V současnosti vám vyjde 100 km přibližně na 100 Kč. Výrazně se dá ušetřit, když si se svým dodavatelem energie sjednáte speciální tarif pro dobíjení elektromobilů. Takový tarif obvykle platí od 18.00 večer do 6.00 ráno a náklady na dobití automobilu vám dokáže snížit až na polovinu. U ČEZu se tato sazba jmenuje D27d a během nočního režimu na ní pak jede celá domácnost (pračka, sušička, myčka, vytápění).
Kolik dobíjecích stanic je v ČR
Síť dobíjecích stanic se neustále zvyšuje, a částečně tomu napomáhají i dotace z Evropské unie. V současné době je v ČR asi 470 veřejných a soukromých dobíjecích stanic (do toho se nepočítají dobíjecí stanice u zaměstnavatelů, kteří je poskytují svým zaměstnancům). Během následujících cca 4 let by se mělo postavit dalších 500 dobíjecích stanic. Nejvíce dobíjecích stanic u nás tradičně provozují distributoři elektrické energie (ČEZ, PRE, IONITY) a dále také výrobci elektromobilů (Volkswagen, BMW a Ford). Samotný Volkswagen plánuje dokonce v blízké budoucnosti vystavět až 1200 dobíjecích stanic po celé České republice.
Další zajímavosti, novinky z automobilového a motoristického světa či recenze automobilů a motorek najdete na auto – moto magazínu motoristika.cz