Historie automobilky Aixam | Značka Aixam vám nic neříká? Vzpomeňte si na ty malinká auta pro náctileté. Ano, ty co jezdí sotva městskou rychlostí 50 km/h. Jsou to alternativy pro horlivé řidiče mladší 18 let. Historie této značky však oplývá i mohutnými motory, vysokými otáčkami a prohánění se zatáčkami.

Historie automobilky Aixam
Značka jejíž celý název je Aixam-Mega byla založena v roce 1983. Stalo se tak ve francouzském Aix-les-Bains. K výrobě mikroaut došlo poté, co byla značka odkoupena firmou Arola. Byl to přirozený krok, protože Arola byla známý výrobce miniaut od roku 1975. První model značky Aixam s názvem 325D byl na trhu představen roku 1984. K mikroautům byla v roce 1992 přidána i výroba klasických aut s označením Mega.
Jak je to dnes
Pohonné jednotky jsou v dnešních modelech značky Aixam dodávány značkou Kubota. Motory s podobným objemem najdete i u známé firmy Smart. Hlavním rozdílem je maximální rychlost, která je snížena na městských 45 km/h. Díky tomu je jejich řízení umožněno i náctiletým. Při porovnání s klasickými vozy disponují velice jednoduchou konstrukcí a nízkou váhou.
Pohon je většinou obstaráván dvouválcem. Během let byly nabízeny různé motory. Diesely s objemem 500cc byly dodávány firmou Kubota. Výkon měly 12 koní. Benzínové varianty byly obstarávány firmou Lombardini. Z objemu 505cc dostali 20 koní. Formu plnění ovlivnily nároky na snížení emisí. Z toho důvodu nahradilo karburátory vstřikování.
Na podvozek nejsou v tak nízkých rychlostech kladeny vysoké nároky, takže je opatřen velice jednoduchým systémem. Neposkytuje vysoký komfort, ale zároveň nepřidá na váze. O brždění se starají jednopístkové kotoučové brzdy na přední nápravě a bubnové na zadní.
Závodní historie
O závodní vozy se staral hlavně zčásti oddělený tým Mega. Byli to lidé prahnoucí výkonu a rychlosti. Své vozy začali bez meškání navrhovat a předvádět na okruzích. V roce 1992 byl vyroben Mega Track. Tohle all-terain coupé bylo vybaveno mohutným motorem V12. V následujících letech se postupně z asfaltových okruhů dostali do závodů na písku. Značka se zúčastnila Rally-Dakar a v roce 2012 závodila na šampionátu Andros electric Trophy.

Další informace o historii automobilek a výrobců najdete na motoristika.cz