V Rakousku plánují zvýšit rychlost na dálnici

0
209
rakouská dálnice zvýšení rychlosti
Zdroj foto: autopista.es

Některé rakouské dálnice se dočkají úseků, kde se bude moci jezdit rychlostí 140 km/h. Zvýšení rychlosti pomůže k lepšímu životnímu ovzduší. Co na to říkají odborníci?

Nárůst rychlosti na některých úsecích ulehčí životnímu prostředí

Rakouský ministr pro infrastrukturu Norbert Hofer přišel s dobrou zprávou, kdy ve svém sdělení pro média prohlásil, že v průběhu jednoho roku chtějí na testovacích úsecích vyzkoušet, jaký vliv bude mít zvýšení rychlosti na plynulost dopravy a další změny.

Podle ministra nejde o plošné zvýšení rychlosti, ale jen o úseky, kde zvýšení nebude mít vliv na bezpečí řidičů. Úsek, kterého se zvýšení rychlostí týká, je na dálnici A1, vedoucí mezi Vídní a Salzburgem.

V tomto úseku je jako na všech dálnicích v Rakousku maximální povolená rychlost 130 km/h. Právě tento úsek dálnice je většinou velmi vytížený. Rychlost zvýšená o 10 km/h bude mít podle Hofera efekt na celkovou plynulost dopravy a také na ekologičtější přístup k životnímu prostředí. Místa, kde se přibrzďuje a zase akceleruje, je neefektivní, neekologické, zvyšuje se zbytečně spotřeba paliva a také není dobré pro bezpečnost i plynulost dopravy.

Inspiruje se Rakousko sousedním Německem?

Možná se Rakušané inspirují od Německa, kde je na více jak polovině dálničních úseků rychlost neomezená. Na těchto úsecích se jezdí plynule a řidiči si tento nastavený model velmi chválí. Navíc úseky, kde není rychlost omezená, jsou stejně bezpečné, jako úseky, kde je předepsaná maximální rychlost. Na úseku s neomezenou rychlostí se dle statistiky nestane více nehod, než na úsecích s omezenou rychlostí.

Jak se na zvýšení rychlostí dívají odborníci?

Se zvýšením rychlosti o 10 km/h nesouhlasí tvůrci analýzy Technické univerzity Štýrského Hradce. Iniciátorům analýzy se nárůst rychlosti nelíbí. Říkají, že zvýšení rychlosti k plynulosti dopravy neprospěje a naopak nedojde ani ke zlepšení životního prostřední, ale naopak. Do ovzduší bude vypouštěno asi o 20% více škodlivin než je tomu u 130 k/h.

K tomuto výroku se také vyjádřil i bývalý ministr dopravy Jörg Leichtfried. Ten naznačuje, že navýšení rychlosti nemá smysl. Při cestování z Vídně do Salzburgu se ušetří čas o šest minut, ale na úkol životního prostředí.

Už brzy dojde k projednání tohoto návrhu, uvidíme, jestli zvýšení rychlosti nakonec sousedi povolí, nebo ne.

Další zajímavosti, novinky z automobilového a motoristického světa či recenze automobilů a motorek najdete na auto – moto magazínu motoristika.cz

Vložit komentář