V okolí velkých měst dochází ve špičkách k pravidelným zácpám. Zatímco ráno jsou ucpané jízdní pruhy vedoucí do města, odpoledne naopak ty vedoucí z města. Opačné směry přitom bývají prázdné. Ideální by proto bylo, kdyby bylo možné měnit počet jízdních pruhů pro daný směr podle potřeby. Takové řešení už v USA mají.
Na známém mostu Golden Gate v San Franciscu řešili stejný problém. Jeho šest pruhů bylo při otevření v roce 1937 naprosto dostačujících, ale s postupným nárůstem automobilů přestala jeho kapacita ve špičkách dostačovat. Proto se rozhodli použít na něm přenosná svodidla, pomocí kterých mohou upravovat počet jízdních pruhů pro každý směr. Zatímco obvykle jsou pro každý určené tři pruhy, ve špičce se uspořádání změní na 4 + 2.
Uvedené řešení bylo poprvé použito už v roce 1968. Jednalo se jen o plastové bariéry a až do roku 2015 se však přehazování dělalo pomocí jeřábu a pracovníků. Bohužel občas proto docházelo k čelním střetům, kdy plastová svodidla nedokázala vozidlo zadržet. Navíc ani práce údržbářů v silném provozu nebyla zrovna ideální. Aby byla zvýšena bezpečnost pracovníků i projíždějících vozů, byl v roce 2015 nainstalován nový systém, ve kterém dokáže svodidla přesouvat speciální vozidlo, které se jmenuje „Road Zipper“ (silniční zip). To nejprve svodidla zachytí, nadzvedne do vzduchu a následně přesune na druhou stranu, kde je opět usadí. Nejlépe je to vidět v následujícím videu.
https://www.youtube.com/watch?v=hMkLcAstxgA
Výhodou tohoto provedení je jednak velká rychlost přesunutí svodidel, jednak větší bezpečnost, jelikož pracovník nemusí vcházet ven do provozu a vše ovládá z kabiny. Pořízení tohoto speciálního systému však nebylo zadarmo, stálo přes 30 miliónů dolarů (tedy přes 60 miliónů korun).
Více článků si můžete přečíst na portálu motoristika.cz